NieuwsVlucht vertraagd? Wat kun je doen

Boek nú, betaal later

Vlucht vertraagd? Wat kun je doen

Vlucht vertraagd? Wat kun je doen
14 mrt. 2018

Vlucht vertraagd? Wat kun je doen

Vertraagde vlucht?
Veel van de reizen bij Singlereizen.nl zijn vliegreizen. Hoewel jaarlijks 99,9% van al onze vluchten zonder problemen verlopen is het wel fijn om te weten waar jij als passagier dan eigenlijk recht op hebt! EUclaim, specialist op het gebied van passagiersrechten, legt het je uit.

Recht op vergoeding bij vluchtvertraging
In Europa zijn je passagiersrechten vastgelegd in EU Verordening 261/2004. Hierin staat dat je recht hebt op een vergoeding als je vlucht met drie uur vertraging of meer aankomt op je eindbestemming. Dit recht vervalt alleen als je vlucht is vertraagd door overmacht situaties, ofwel een ‘buitengewone omstandigheid’. De vergoeding waar je als passagier recht op hebt is ontstaan om jou te compenseren voor je tijdsverlies. Deze vergoeding is wettelijk vastgelegd en wordt bepaald op basis van de vluchtafstand en je aankomstvertraging. De bedragen variëren tussen €250, €400 en €600.

Voorbeeld: Je vlucht naar Kreta is vier uur vertraagd door een technisch probleem met het toestel. Je hebt nu recht op een vergoeding van €400 voor het tijdsverlies.

Wat is een buitengewone omstandigheid?
Je hebt als passagier géén recht op een vergoeding als de vertraging is ontstaan door overmacht situaties zoals slecht weer, medische noodlandingen, terrorisme en stakingen van derden zoals de luchtverkeersleiding. Als het eigen personeel van de vliegtuigmaatschappij staakt zoals, piloten of cabinepersoneel, heb je wél recht op een vergoeding. De vliegtuigmaatschappij heeft hier namelijk zelf invloed op.

Voorbeeld: Je vlucht naar Londen is vertraagd door mist op Schiphol. Je komt twee uur later aan. Je hebt nu geen recht op een vergoeding om twee redenen. Je vlucht komt met minder dan drie uur vertraging aan in Londen en mist is een buitengewone omstandigheid volgens Verordening 261/2004.

Recht op verzorging bij vertraging
Bij vertragingen vanaf twee uur heb je als passagier ook recht op verzorging. Hieronder valt eten, drinken en zo nodig een hotelovernachting. Vaak regelt de vliegtuigmaatschappij hiervoor vouchers, maar mocht dit niet gebeuren dan mag je de kosten die je maakt later terugvragen bij de vliegtuigmaatschappij. Bewaar daarom goed de bonnetjes en je boardingpass.

Claim indienen bij vluchtvertraging
Is jouw vlucht vertraagd en wil je weten waar je recht op hebt? Bij EUclaim kun je eenvoudig en snel je rechten checken door je vluchtgegevens in te vullen. Je krijgt direct en vrijblijvend advies over jouw rechten. Mocht je recht hebben op een vergoeding, kun je een claim indienen en dan neemt EUclaim het hele proces voor je uit handen op basis van no cure, no pay en gaat zelfs naar de rechter als dit nodig is.

Moment geduld...
0

Favoriete reizen

Al mijn favorieten
Laatst toegevoegde favoriete reizen
0 Mijn favoriete reizen